درمان گشادی مقعد چیست؟

بیماری دیلاته شدن مقعد یا اصطلاحاً گشادی مقعد شرایط به شدت آزار دهنده ای است. عوارض ناشی از این بیماری می تواند زندگی بیمار را به گونه ای تغییر دهند که حتی از حضور در اجتماع امتناع ورزد. 

این شرایط می تواند ناشی از عوارض بیماری های مقعدی مثل بواسیر ایجاد شود و یا با رابطه مقعدی مرتبط باشد. در ادامه این صفحه به بررسی علت ها، علائم و معرفی راهکارهایی برای درمان گشادی مقعد می پردازیم: 

گشادی مقعد چیست؟

به باز شدن دریچه مقعد، بیشتر از ۲ سانتی متر، گشادی مقعد گفته میشود. این شرایط می تواند مشکلات جسمی و روحی بسیاری را برای بیمار به همراه داشته باشد.

علائم  

  • بی اختیاری در کنترل باد معده
  • بی اختیاری در کنترل مدفوع
  • ترشحات مقعدی

در صورتی که علت این شرایط بیماریهایی مثل بواسیر باشد، ممکن است بیمار همراه با علائم که ذکر شد، درد، خونریزی، خارش و سوزش مقعد را نیز تجربه کند.

مشاوره تشخیص

تشخیص و بررسی رایگان علائم در پیام رسان واتساپ

عکس گشادی مقعد

عکس گشادی مقعد
عکس اتساع مقعد

علت گشادی مقعد

مهمترین علت های گشادی مقعد عبارتند از :

بیماری بواسیر (هموروئید)

دیواره مقعد یا همان رکتوم پوشش ظریفی دارد. وقتی در اثر عواملی مثل یبوست فشار زیادی به این ناحیه وارد شود، سیاهرگ های آن دچار تورم شده و بواسیر به وجود می آید.

موثرترین و بهترین روش، درمان این بیماری با لیزر است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد علائم و لیزر هموروئید داشته باشد،به صفحه درمان بواسیر با لیزر مراجعه نمایید.

یبوست مزمن

یبوست در اثر تخلیه مدفوع سفت ایجاد میشود، این شرایط اگر به مدت طولانی تکرار شود، می تواند سلامت مقعد را با خطر مواجه کند! 

یکی از مهمترین عوارض یبوست مزمن ابتلا به گشادی مقعد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان یبوست به این صفحه مراجعه کنید.

کهولت سن

با ورود به کهنسالی، عضلات و ماهیچه ها کارایی قبل را ندارند. در برخی افراد ممکن است این عضلات به حدی تضعیف شوند که فرد دچار گشادی و بی اختیاری در کنترل ماهیچه گردد.

رابطه جنسی مقعدی

مقعد برخلاف واژن، قابلیت ارتجاعی برای برقراری رابطه جنسی را ندارد. این نوع رابطه می تواند فشار بسیار زیادی را به عضله ها وارد کند، که در نتیجه ی آن فرد دچار گشادی می گردد.

آسیب های ناشی از جراحی

گاهی اوقات نیز آسیب های وارد شده به عضله ی مقعد مثل جراحی های این ناحیه یا زایمان علت ایجاد این شرایط است. این آسیب ها می توانند عملکرد مقعد را با مشکل مواجه کنند و باعث اتساع یا گشاد شدن دریچه آن گردد.

عوارض 

  • تاثیرات منفی بر زندگی زناشوئی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • امتناع از حضور در اجتماع

درمان گشادی مقعد

خوشبختانه امروزه روشهای نوینی برای درمان گشادی اختراع شده است که می توانند در مدت زمانی کوتاه نتیجه ی دلخواه را فراهم کنند. برای تعیین روش درمان ، باید در ابتدا علت این بیماری مشخص شود! سپس پزشک یکی از راهکارهای زیر را برای درمان توصیه می نماید.

لیزر درمانی 

همان طور که اشاره شد، درمان این شرایط با شناسایی علت بیماری آغاز میشود. به طور مثال اگر علت گشادی، بیماری بواسیر است، درمان با لیزر توصیه میشود. لیزر سرپایی و بدون درد یا خونریزی انجام میشود.

مشاوره رایگان درمان

کارشناسان کلینیک نوین آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد درمان گشادی و تکنیک لیزر درمانی هستند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک تکنیک درمانی است که جهت رفع مشکلاتی عصبی و عضلانی به کار می رود. این تکنیک با استفاده از امواج بدن به خودشان آموزش می دهد. در واقع بیوفیدبک با تقویت عضلات و ماهیچه های مقعد به تنگ شدن آن کمک می کند.

ورزش کگل

یکی از تمریناتی که معمولاً پزشکان در کنار سایر روشها، برای رفع گشادی پیشنهاد می کنند، ورزش کگل است. برای انجام این ورزش باید بیمار، مثل مواقعی که می خواهد از خروج مدفوع جلوگیری کند، عضله را سفت و محکم کند. برای تاثیر گذاری باید این ورزش را به دفعات در طول روز و برای چند ماه تکرار کرد.

این ورزش را می توانید، خوابیده، ایستاده و یا حتی در حال رانندگی انجام دهید. اما انجام به افرادی که دچار شقاق مقعد هستند، توصیه نمیشود، چرا که ممکن است شرایط را وخیم تر نماید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید صفحه ورزش کگل را مطالعه نمایید.

طب سنتی 

راهکار اساسی برای درمان این مشکل با روش های سنتی وجود ندارد. برخی از منابع به استعمال عسل، برای جمع شدن بافت های ماهیچه ای اشاره کرده اند، این روش نیز تاثیر چندانی در بهبود شرایط نخواهد داشت!

همراه با درمان این شرایط، نکات زیر را نیز رعایت نمایید: 

  • پرهیز از زور زدن برای خروج مدفوع
  • پرهیز از نشستن های طولانی مدت بر روی توالت
  • تغذیه مناسب، شامل سبزیجات و میوه ها برای تامین فیبر مورد نیاز بدن

نوشته درمان گشادی مقعد چیست؟ اولین بار در کلینیک نوین. پدیدار شد.



from کلینیک نوین https://ift.tt/3j1jvHd
via IFTTT

Comments

Popular posts from this blog

درمان بواسیر با لیزر

پروکتوسکوپی یا مشاهده رکتوم چیست، در چه مواردی انجام می شود و عوارض آن

0 تا 100 عمل جراحی فیستول چگونه است و چقدر طول میکشد؟