آیا هر خونریزی نشان دهنده هموروئید است ؟

خونریزی و ناراحتی های رکتال از نشانه های رایج بیماری بواسیر است، اما این خونریزی می تواند نشانه ای از سایر بیماری های جدی تر باشد. هموروئید به تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد اطلاق می شود این بیماری خطر چندانی به همراه ندارد و معمولاً می توان از طریق تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی به درمان هموروئید (درمان بواسیر) پرداخت. اما توجه به علائم هموروئید مانند خونریزی ضروری است زیرا که می تواند نشانه ای از عارضه های خطرناک تر نظیرسرطان روده باشد. از همین روی علائم هموروئید در افرادی که قبلا این بیماری در آنها تشخیص داده شده است می تواند در خانه درمان شود اما هر خونریزی جدید یا خونریزی شدید رکتال، به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • تعیین و تشخیص علت خونریزی از مقعد
  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟
  • علائم هموروئیدی ممکن است شامل مشاهده خون بر روی دستمال توالت یا دیدن خون در توالت پس از دفع روده باشد. سایر علائم رایج شامل درد رکتوم، فشار،سوزش و خارش است همچنین ممکن است بیمار احساس یک توده در ناحیه مقعد را داشته باشد. همه این علائم برای هموروئید رایج هستند و حدود ۷۵ درصد افراد برای یکبار هم که شده هموروئید را تجربه می کنند.

    تعیین و تشخیص علت خونریزی از مقعد

    اگر یک نشانه یا علائم از بیماری برای چند بیماری مختلف ایجاد شود، پزشکان از تشخیص افتراقی برای تعیین علت استفاده می کنند. به همین منظور در این بخش به بیماری هایی می پردازیم که علائمی مشابه با هموروئید ایجاد کرده و عامل خونریزی از مقعد می شوند :
    • سرطان کولون و رکتوم : این سرطان در نزدیکی رکتوم رخ می دهد و سبب خونریزی و ناراحتی می شود که شبیه علائم هموروئید است. سرطان رکتوم و کولون قبل از ۴۰ سالگی نادر است. علائم این سرطان شامل خونریزی مداوم، تغییر در عادت های روده یا شکل حرکت روده، درد کمر شکم و کاهش وزن غیر منتظره می باشد.
    • بیماری التهابی روده (IBD) : این وضعیت شامل کولیت زخمی و بیماری کرون است، و می تواند خونریزی و ناراحتی رکتوم را ایجاد کند. هر دو نوع IBD بیماری های طولانی مدت است که معمولا در بزرگسالان جوان آغاز می شود. علائم این عارضه شامل التهاب، اسهال، کاهش وزن و تب است.
    • شقاق : این بیماری به ایجاد شکاف در پوست اطراف مقعد گفته می شود. این بیماری در هر سنی رخ می دهد و می تواند باعث درد، سوزش و خونریزی شود. عامل شقاق یبوست  شناخته می شود. شکاف های مقعدی نیز معمولاً با استفاده از درمان های خانگی بهبود می یابند.
    • خارش مقعد : خارش مقعدی اغلب با هموروئید به اشتباه تشخیص داده می شود. این بیماری یک نوع درماتیت موضعی است که باعث می شود فرد تمایل شدیدی به خارش مقعد خود داشته باشد.این مشکل ممکن است حاصل رطوبت بیش از حد و یا حساسیت غذایی باشد. درمان این عارضه شامل خشک نگه داشتن مقعد، اجتناب از خراش، و استفاده از پماد و یا کرم می باشد.
    • زگیل ناحیه تناسلی : زگیل تناسلی یکی از بیماری های منتقله از راه جنسی است (STDs) است که می تواند در ناحیه مقعد رشد کند و علایمی مانند خونریزی و ناراحتی را ایجاد نماید. زگیل تناسلی بواسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود و خطر ابتلا به سرطان رکتوم را افزایش می دهد. دیگر STD ها، از جمله کلامیدیا و گونوره، همچنین می توانند در ناحیه مقعد اتفاق بیفتند و باعث نشانه های تحریک و خونریزی شوند.

    چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

    در صورت دارا بودن هر یک از علائم زیر لازم است با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.
    • اولین بار است که دچار خونریزی از رکتوم هستید.
    • خونریزی رکتال که به درمان های خانگی پاسخ نمیدهد.
    • اگر هریک از علائم هموروئیدی مانند درد، فشار، خارش، و سوزش دارید، که بعد از چند روز به مراقبت از خانه پاسخ نمی دهد.
    • علائم هموروئید با علائم دیگر مانند تب، کاهش وزن، درد شکمی یا تغییر عادت های روده ای همراه شود.
    • منبع : کلینیک نوین https://jarah.clinic/

Comments

Popular posts from this blog

درمان بواسیر با لیزر

پروکتوسکوپی یا مشاهده رکتوم چیست، در چه مواردی انجام می شود و عوارض آن

زگیل تناسلی و بهترین درمان این ویروس پنهان مقاربتی