انواع فیستول:فیستول زیر مخاطی،فیستول اکسترا اسفنکتریک و فیستول سوپر اسفنکتریک

شاید تا به حال نام فیستول مقعدی را شنیده اید . فیستول مقعدی از شایع ترین بیماری های مقعدی است که برای بسیاری از افراد در هر سنی ممکن است به وجود بیاید . این بیماری در اثر اتصال غیر طبیعی دو ارگان یا بافت جداگانه ی بدن رخ می دهد . بافت ها و ارگان های بدن برای اینکه عملکرد صحیح خود را بتوانند حفظ کنند باید هیچ گونه اتصالی میان آنها وجود نداشته باشد .
در فیستول مقعدی این اتصال غیر طبیعی میان دیواره ی مخاط کانال درونی مقعد و پوست ناحیه ی مقعد است . این اتصال معمولا به شکل یک تونل بسیار باریک از انتهای راست روده ایجاد می شود و به سطح خارجی پوست مقعد می رسد .
این بیماری دلایل متعددی دارد ولی در اکثر موارد به وجود آمدن یک آبسه در ناحیه ی مقعد علت اصلی ایجاد آن است . بیماری هایی مانند کرون روده ، سل ، ایدز ، سرطان ، بیماری های آمیزشی ، دیور تیکولیت و انواع بیماری های التهابی گوارشی می تواند زمینه ساز ایجاد فیستول مقعدی باشد .
    • انواع فیستول
      • فیستول زیر مخاطی
      • فیستول اکسترا اسفنکتریک
      • فیستول سوپر اسفنکتریک
      • فیستول ترانس اسفنکتریک
      • فیستول اینتر اسفنکتریک
      • انواع فیستول

        فیستول مقعد به یک شکل نیست و بسته به نوع شکل گیری آن و بافت هایی که به یکدیگر متصل شده اند در نقاط مختلف مقعد ممکن است به وجود بیاید . این اتصال ممکن است بسیار ساده و کوتاه باشد و یا طولانی و پیچیده . در ادامه با انواع فیستول مقعدی آشنا خواهیم شد .

        فیستول زیر مخاطی

        این نوع فیستول بسیار ساده است و به صورت یک کانال سطحی از زیر مخاط عبور می کند.

        فیستول اکسترا اسفنکتریک Extrasphincteric

        نوعی فیستول است که منشا آن از قسمت راست روده آغاز می شود و به سمت پایین ادامه می یابد . این کانال از طریق عضله ی لواتور آنی کف لگن به پوست اطراف ناحیه ی مقعد می رسد . این نوع فیستول از خطوط دندانه داری تشکیل شده است که غدد مقعدی در آن قرار دارند و معمولا بر اثر فرایندها و بیماری های التهابی مانند کرون ، آپاندیس و آبسه به وجود می آید .

        فیستول سوپر اسفنکتریک Suprasphincteric

        در این نوع فیستول منشا کانال فیستول از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع می شود و به سمت بالا گسترش می یابد . این کانال از میان عضلات پوبورکتالیس عبور می کند و با فاصله ای در حدود ۱ اینچ با مقعد ، به سطح پوست راه می یابد .

        فیستول ترانس اسفنکتریک Transphincteric

        این فیستول از بین عضلات داخلی یا خارجی یا از ناحیه ی پشت مقعد شروع می شود و از عضله ی اسفنکتر خارجی عبور می کند. این فیستول در حدود ۱ اینچی مقعد یا در فاصله ای کمی بیشتر از آن به سطح پوست راه باز می کند . شکل ظاهری این فیستول شبیه U است به همین دلیل به آن فیستول نعل اسبی هم گفته می شود .

        فیستول اینتر اسفنکتریک Intersphincteric

        منشا این فیستول از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی مقعد شروع می شود و با عبور از عضله ی اسفنکتر داخلی در نزدیک ترین قسمت به مقعد از پوست خارج می شود . این نوع فیستول بیشترین میزان شیوع را دارد و در حدود ۷۰ درصد موارد را به خود اختصاص می دهد .
        تمامی موارد بالا علائم و نشانه های عمومی فیستول را دارند و بیمار با درد و سوزش در ناحیه ی فیستول مواجه می شود . التهاب ، خونریزی ، خروج ترشحات چرکین و خون آلود و در مواقعی حتی خروج ترشحات بدبو و مدفوع از بارزترین علائم فیستول است .
      • منبع :  انواع فیستول 

Comments

Popular posts from this blog

درمان بواسیر با لیزر

پروکتوسکوپی یا مشاهده رکتوم چیست، در چه مواردی انجام می شود و عوارض آن

0 تا 100 عمل جراحی فیستول چگونه است و چقدر طول میکشد؟