عوامل ایجاد شقاق در بانوان و علت شیوع بیشتر این بیماری در آنها

تصورات و باور های غلط و درست فراوانی پیرامون بیماری شقاق وجود دارد . شقاق از بیماری هایی است که حتی افراد از بیان آن هم خجالت می کشند و ترس دارند و زمانی هم که به آن مبتلا شده اند هنوز بر این باورند که این بیماری فقط مختص افراد سالمند و مسن است و هرگز گریبانگیر آنها نمی شود در حالی که اصلا چنین نیست .
شقاق از شایع ترین بیماری مقعدی است که برای تمامی افراد در هر سنی ممکن است رخ دهد .
شقاق که با نام علمی فیشر مقعدی هم شناخته می شود از شایع ترین بیماری های گروه مقعدی است . این بیماری در اثر ایجاد ترک و یا شکاف بر روی پوست یا غشای دیواره های اطراف مقعد به وجود می آید . وقتی بر اثر عواملی مثل یبوست یا زایمان فشار بسیار زیادی به ناحیه ی مقعد به وجود می آید پوست و غشای این ناحیه در معرض فشار و کشش شدید قرار می گیرد . اگر این فشار و کشش بیش از حد معمول باشد پوست اطراف ناحیه ی مقعد دچار از هم گسیختگی و پارگی می شود و شخص به شقاق مبتلا می شود .

شقاق در بانوان

با مطالعاتی که بر روی زنان و مردان در سنین مختلف صورت گرفته است مشخص شد که میزان ابتلا به شقاق در میان زنان بیشتر از مردان است .
علت این امر هم کاملا مشخص است . زنان بارداری و زایمان را تجربه می کنند . بارداری و زایمان از سخت ترین تجربه های زندگی یک زن است و عوارض متعدد زیادی را برای مادر ایجاد می کند که یکی از دردناک ترین این عوارض به وجود آمدن بیماری شقاق است .
در دوران بارداری افزایش اندازه و وزن رحم باعث می شود که فشار بسیار زیادی به مناطق تحتانی بدن از جمله ناحیه ی مقعد و لگن وارد شود . در نتیجه ی بافت های مختلفی که در این ناحیه وجود دارند از جمله پوست ناحیه ی مقعد دچار از هم گسیختگی و پارگی می شوند و به دنبال آن شقاق در بانوان رخ می دهد . پوست بدن زن نسبت به مرد بسیار نازک تر و لطیف تر است و به همین دلیل امکان ایجاد آسیب بر روی این بیشتر است.از طرفی امکان ایجاد یبوست در زنان به مراتب بیشتر از مردان است . این موضوع دلایل زیادی دارد از جمله تغییرات هورمونی ، تغذیه ، عدم تحرک و سبک زندگی بانوان . به همین علت است زنان یبوست را بیشتر تجربه می کنند و در اغلب اوقات هم نسبت به آن بی تفاوتند . به همین علت یبوست آنها به شکل یبوست مزمن در می آید و باعث ایجاد شقاق می شود .از دیگر عواملی که باعث ایجاد شقاق در زنان می شود ارتباطات جنسی مقعدی است . جدا از نگرش هایی که در این رابطه وجود دارد پزشکان و نهادهای بهداشت جهانی بارها در مورد عوارض و خطرات این نوع رابطه هشدارها و توصیه های لازم را ارائه داده اند ولی باز هم شاهد وقوع این اتفاق هستیم . زنان بسیاری در اثر این نوع رابطه ی جنسی به بیماری شقاق مبتلا شده اند و بسیاری از آنها هم از ترس و خجالت بیان آن نزد پزشک درمان بیماری خود را آغاز نمی کنند .

Comments

Popular posts from this blog

درمان بواسیر با لیزر

پروکتوسکوپی یا مشاهده رکتوم چیست، در چه مواردی انجام می شود و عوارض آن

0 تا 100 عمل جراحی فیستول چگونه است و چقدر طول میکشد؟