انواع روش های جراحی کیست مویی

کیست مویی که با نام سینوس پیلونیدال هم شناخته می شود از شایع ترین بیماریهای مقعدی است که درمان قطعی و دائمی آن فقط به وسیله ی انجام عمل جراحی امکان پذیر است .

امکان موفقیت سایر روش های درمانی برای درمان و از بین بردن کیست مویی در حال حاضر بسیار پایین است و فقط روش درمان با لیزر برای موارد خاصی به عنوان جایگزین عمل کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد .
کیست مویی عارضه ای است که در ناحیه ی کمر و بالای خط باسن به وجود می آید . این بیماری بر اثر پیچیدن و بازگشت مو به زیر پوست رخ می دهد . در نتیجه مویی که در زیر پوست قرار می گیرد برای بدن به عنوان یک عضو بیگانه و ناشناس تلقی می شود و واکنش دفاعی بدن علیه آن آغاز می گردد .
در چنین شرایطی کیست مویی شروع به عفونت می کند و به دلیل تجمع چرک و عفونت به مرور زمان بزرگ تر و دردناک تر می شود . در چنین مواقعی تنها روش قطعی برای از میان بردن این کیست مویی برداشتن کیست به وسیله ی عمل کیست مویی است .

انواع روش های عمل کیست مویی

روش های متعددی برای عمل کیست مویی وجود دارد . هر یک از این روش ها با توجه به محل کیست مویی ، اندازه ی کیست مویی ، میزان گسترش عفونت و سایر موارد انتخاب می شود .

جراحی به روش باز

در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار می گیرد . سپس کیست مویی به طور کامل از بدن خارج می شود . پس از تخلیه ی کامل کیست ، محل عمل بخیه زده نمی شود و به صورت باز باقی می ماند . در نتیجه محل کیست مویی به صورت یک حفره ی خالی باقی می ماند . این حفره به تدریج از لایه های زیرین خود شروع به ترمیم می شود .
اندازه ی این حفره می تواند از اندازه ی یک نخود تا یک پرتقال متغیر باشد . از محل این حفره برای مدت زمان ۱ هفته ترشحاتی خارج می شود که به مرور زمان کمتر می شود و نیاز به تعویض پانسمان روزانه دارد .
در این روش چون محل کیست مویی و بافت های تخریب شده ی اطراف آن به طور کامل برداشته می شود ، احتمال بازگشت مجدد بیماری بسیار کم است . از طرف دیگر چون محل عمل باز است چرک و عفونت آن کاملا تخلیه می شود .

جراحی به روش بسته

در این روش محل کیست مویی به شکل یک بیضی باز می شود و پس از تخلیه ی کامل کیست ،دو طرف محل برش بخیه زده می شود .در این روش اگر موفقیت آمیز باشد سرعت بهبودی بسیار بیشتر است ولی معمولا محل زخم و بخیه ها باز می شوند و عفونت به وجود می آید .در این روش معمولا پزشک قبل از انجام عمل به منظور پیشگیری از بروز عفونت برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند .
یک روش دیگر وجود دارد که به روش جراحی پلاستیک معروف است . این روش برای سینوس های پیچیده و پیشرفته بیشتر به کار می رود و با کمک جراحی پلاستیک و روش های ترمیمی با فلپ ناحیه ی عمل را به طور کامل می بندند . مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان در این روش ممکن است کمی بیشتر باشد ولی معمولا میزان موفقیت عمل بسیار بالاست .
یک روش دیگر هم برای برای موارد حاد و اورژانسی وجود دارد که محل کیست مویی یا آبسه را از وسط برش داده و محتویات عفونی داخل آن را خالی می کنند . در این روش به علت تورم ممکن است کیست به طور کامل تخلیه نشود و امکان عود کردن مجدد آن وجود دارد . در این روش نیازی به بستری بیمار نیست و بیمار بلافاصله مرخص می شود .

Comments

Popular posts from this blog

درمان بواسیر با لیزر

پروکتوسکوپی یا مشاهده رکتوم چیست، در چه مواردی انجام می شود و عوارض آن

0 تا 100 عمل جراحی فیستول چگونه است و چقدر طول میکشد؟